وقتی که یک دانشآموز در کلاس بیش از حد معمول صحبت میکند، معلم میتواند از او بخواهد، تا مطلبی درباره حرف زدن زیاد در کلاس و اذیت شدن بچهها بنویسد زیرا ممکن است آن دانشآموز تاکنون به این موضوع فکر نکرده باشد و این کار باعث میشود او به اشتباه خود پی ببرد. تهدید کردن برای حل اختلاف میان دو دانشآموز که دعوایی را شروع کردهاند، راهحل مناسبی نیست زیرا امکان دارد عمل تهدید به ضرر و ناکامی معلم منجر شود. بنابراین حل اختلافهای دانشآموزان در خلوت راهحل مطمئنتری خواهد بود.معلم باید سعی کند روشهای تنبیهی را بلافاصله پس از مشاهده عمل خلاف از سوی دانشآموز به کار گیرد تا دانشآموز خاطی به ارتباط میان عمل خود و نتیجه آن پی ببرد. معلم نباید برخورد خود را با دانشآموز خطاکار به تعویق بیندازد و یا تهدیدات مبهمی را که امکان عملی کردن آن ها در آینده وجود ندارد، مطرح کند زیرا تا آن زمان دانشآموز خاطی اشتباه و عمل خلاف خود را به کلی از یاد میبرد و اِ عمال تنبیه موجب احساس تنفر و تهدید در او میشود و ممکن است کینهتوزی و دشمنی با معلم را در او افزایش دهد.
- پنجشنبه ۱۹ مرداد ۹۶
- ادامه مطلب