بوی ماه مهر می آید . ماه مهر ما را یاد خاطرات کودکی می اندازد یاد اولین روز مدرسه یاد اقتدار معلم یاد تعریف خاطرات تابستانی یاد لحظه شماری برای دیدن معلم جدید و چقدر لذت بخش است .
در شروع سال تحصیلی همانگونه که اولیا و دانش اموزان در حال اماده شدن برا مدارس هستند معلم نیز باید خود را برای یک شروع کارگشا و هدفمند اماده کند اما امادگی معلم فرقی اساسی با امادگی دانش اموز دارد چراکه دانش اموز فقط جسم خودش را اماده می کند و این هنر معلم است که در اولین روز های سال تحصیلی روح و فکر دانش اموز را نیز اماده کند.
در این مقاله سعی می کنم نگرش و اطلاعات شما معلم عزیز را درباره چگونگی مدیریت جلسه اول کلاس و نحوه برخورد با اولیا و دانش اموزان را به تفکیک شرح دهم و یقین بدانید تجربه و علم ثابت کرده رعایت این موارد نوعی ریل گذاری ابتدایی برای حرکت قطار اموزشی و پرورشی می باشد و تا اخر سال می تواند حاشیه ها و مشکلات را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.
#کاش_معلم_باشیم
یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت معلم، چگونگی برخورد او با دانشآموزان در اولین روزهای حضور در کلاس درس است. متأسفانه خیلی از مواقع، این عامل مهم مورد غفلت قرار میگیرد و گاهی دیده میشود که دیدگاه برخی همکاران این است که برخورد خشن و تنبیه چند دانش اموز در همان روز های اول به نوعی (گربه را دم حجله کشتن است)و باعث می شود دانش اموزان حساب کار دستشان بیاید و به نوعی ارامش بر کلاس حاکم شود ولی از لحاظ روانشناسی اگر به موضوع نگاه کنیم این شیوه برخورد ضرر های بسیاری دارد که عبارتند از :
1: حذف معلم از دنیای مطلوب کودک و این یعنی تاثیر گذاری ما بر دانش اموز کمتر می شود.
2: کاهش احترام به معلم
3: فاصله از دانش اموز محوری و نشاط به عنوان دو مولفه اصلی در یادگیری
4: کاهش محبوبیت و القای ناتوانی در تدریس و کنترل کلاس
5: دلزدگی و بی رغبتی ذهنی دانش اموز نسبت به مدرسه و معلم
و ...
گرچه نیت همکاران ما از این کار افزایش ارامش کلاس و زمینه سازی بهتر برای تدریس است ولی اکثرا از پشت پرده ذهنی این برخورد ها بی اطلاع اند و نتیجهای که عاید میشود متأسفانه برخلاف این خواسته و آرزو، موجب پیچیدهتر شدن اوضاع میشود و گروهی از دانشآموزان در مقابل این شیوه عمل معلم مقاومت میکنند و همین عامل به افزایش پرخاشگری و رفتارهای نابهنجار موجب میشود. در دوره ابتدایی نیز به روند شکلگیری شخصیت آنها لطمه وارد میشود.
یکی از زمینههای اصلی آموزش و پرورش موفق، آن است که معلم در نگاه دانشآموزان به عنوان چهرهای محبوب و دوستداشتنی جلوه کند و با این ویژگی است که دانشآموز میتواند با برقراری یک رابطه عاطفی مثبت به معلم خود اعتماد کند، به درس و مدرسه علاقهمند شود و انگیزش درونی او برانگیخته میشود. یکی از مهمترین ارکان این ارتباط آن است که معلم و دانشآموز نسبت به همدیگر سابقه ذهنی منفی نداشته باشند.
اگر در این روزهای اولیـه در ذهن دانشآموز نسبـت به معلم نگرش منفی ایجاد شود، ذهنیت او نسبت به معلم و تدابیر تربیتی او به شدت تحت تأثیر این نگرش منفی قرار میگیرد و تا آخر سال تلاشهای معلم را بیثمر یا کمثمر میکند.
فرض کنیـد کودکی پس از ورود به مدرسه با استقبال گرم و لبخند محبتآمیز معلم مواجه شود پس از تکرار این رفتار برای چند روز از سوی معلم، خواهید دید که کودک هر روز صبح زودتر از روز قبل خود را برای رفتن به مدرسه آماده میکند و با چهرهای خندان و خوشحال راهی مدرسه میشود.
کودک دیگری را درنظر بگیرید که در همان روزهای اول حضور در مدرسه به علت چند خطای جزئی که در اثر عدم سازگاری بین شرایط خا نه و مدرسه و یا عدم آشنایی با مقررات مدرسه، انجام داده است با برخورد تند و خشن ناظم و یا مدیر و یا معلم روبرو شده است، پس از گذشت اندک زمانی مشاهده خواهید کرد که این کودک به بهانههای مختلف از رفتن به مدرسه سرباز میزند و در لحظههایی که قرار است خود را برای رفتن به مدرسه آماده کند، تمارض به سر درد و یا بیماری دیگر میکند.
در مورد اول، رفتار مثبت معلم موجب شد که کودک نسبت به معلم، درس و محرکات آموزشگاهی که ظاهراً ربطی به معلم ندارند نیز عاطفه مثبت نشان بدهد. در مورد دوم نیز به طور طبیعی، رفتارخشن معلم و سایر عوامل آموزشگاه که ابتدا موجب ترس و اضطراب دانشآموز نسبت به معلم و یا آن عامل آموزشگاهی بود، به معلم، مدیر و نهایتاً به کل مدرسه تعمیم پیدا میکند.
عوامل موثر در مثبت شدن نگرش دانش آموز نسبت به معلم:
1) لباسی متناسب با سن دانش آموزان بپوشید(مثلا در مقطع ابتدایی از رنگ های شاد و روشن استفاده شود .)
2) لبخندی محبت آمیز در برخورد با دانش آموزان بر لب داشته باشید و این لبخند را همواره در طول سال حفظ کنید تا دانش آموز به مهربان بودن شما ایمان پیدا کند و از اخم کردن بدون هیچ دلیلی پرهیز کنید )
3)سرحال و با نشاط باشید ، از هرگونه خمودی ،کسل بودن ، خمیازه کشیدن و غیره پرهیز کنید.
4) خود را به عنوان دوستی مهربان معرفی کنید.
5) کارهای مثبت دانش آموزان را تشویق و اعلام کنید و از هرگونه تنبیه و اعلام نظر بدون شناخت اولیه در مورد دانش آموزان بپرهیزید مثلا نگوییم فلان دانش آموزکاملا مشخص است که دانش آموزی بی حال و تنبل است بلکه بگوییم دانش آموزان من همگی شاد و سرحال و درس خوان هستند.)
7) قوانیین کلاس را بیان کنید.
8) در کنار دانش آموزان بنشینید و در جمع آن ها باشید و ان ها را با نام کوچکشان صدا بزنید.
9) به سخنان و راهکار های آنان در نحوه ی تدریس و اداره ی کلاس با دل و جان گوش دهید.
10) خود را با هر گونه تنبلی مخالف صد در صد نشان دهید.
و در نهایت این را بدانید شاید فکر کنید با این کار به اصطلاح دانش اموز پررو و سرکش می شود ولی تجربیات چیزی خلاف این را ثابت کرده است ما به دانش اموزانی #فعال و #مطالبه_گر و #اجتماعی نیاز داریم پس این ویژگی ها را با بی نظمی و شلوغی اشتباه نگیرید شما زمانی معلمی نمونه از دید شاگردان هستید که در جلسه ی اول بتوانید رابطه ای عاطفی و دوستانه با دانش آموزان برقرار کنید و از خود تصویری زیبا و مثبت در ذهن دانش آموز ایجاد کنید زیرا به مراتب دیده شده که نفرت از معلمی بد خلق موجب نفرت دانش آموزان از درس و کلاس شده و علاقه مندی دانش آموزان به معلم سبب علاقه مند شدن آن ها به درس و کلاس می گردد و این نگرش تا پایان سال در دانش آموزان استوار است. انشاالله همگی ما معلمانی مهربان ،موفق و دوست داشتنی باشیم .
#با_الفبا_پلاس_یک_گام_بالاتر_باشید
تجربیات و نظرات خود را جهت درج در سایت اموزشی الفبا پلاس در قسمت نظرات درج فرمایید.
با تشکر از شما............... #معلم_فکور
- شنبه ۱۲ مرداد ۹۸