به نام خدا
با حذف پیک نوروزی از سبد کالای نوروزی دانش اموزان نه تنها بار فیزیکی که بار فکری کودک نیز سبک تر و ازاد تر می شود و جای بسی امید است که توجه به بازی و بهداشت روانی دانش اموز را در این دوره وزارت اموزش و پرورش شاهد هستیم و پر واضح است که طبق نظریه ویگوتسکی نسبت بازی به یادگیری مساوی با نسبت اموزش به یادگیری است و در دوره ابتدایی هر چه از بار اضطراب کودک بکاهیم ثمره ان سلامت روان بهتر زنان و مردان اینده ی سرزمینمان است.
یکی از راههای پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان تقویت قوه تخیل آنها هست. آموزش داستان نویسی برای کودکان روشی برای به پرواز در آوردن تخیلات و خیال پردازی هست.در ادامه مطلب 5 روش برای آموزش داستان نویسی و آشنایی کودک با ساختار داستان را شرح می دهیم.
روش اول) آشنایی با داستان نویسی با شرح وقایع روزمره:
هر شب در پایان روز از کودک بخواهید داستان آن روز را برای شما تعریف کند. یک رکوردر یا دوربین فیلمبرداری روشن کنید و اجازه بدهید تا کودکتان کل اتفاقاتی که در روز افتاده را تعریف کند.
در ابتدا ممکن هست در بخاطر آوردن اتفاقات و کنار هم چیدن آنها مشکل داشته باشد، برای همین شما پرسشهایی را مطرح کنید. برای مثال بپرسید، ” امروز صبح اول از همه بعد از بیدار شدن چه کردی؟ توی مهدکودک چه کاردستی درست کردی؟ وقتی دوستت باهات بازی نکرد، چه احساسی داشتی؟ چه برنامه تلویزیونی دیدی؟….”
بگذارید در مورد همه احساساتش چه خوشحالی یا ناراحتی که در هر موقعیتی داشته فکر کند و برای شما بیان کند.
در این روش کودک شما با داستان نویسی آشنا میشود، اینکه هر داستانی یک شروع، اتفاقات میانی و یک پایان دارد. با پشت سر هم تعریف کردن اتفاقات با توالی و نظم آشنا میشود و در این نظم سعی میکند، روندی منطقی را اعمال کند. در بیان داستان روز و اتفاقاتی که در روز افتاده نیاز هست تا کودک توجه به مسائل جزئی داشته باشد و بر روی مطالبی که در داستانش عنوان میکند، متمرکز میشود. همینطور با احساسات و هیجاناتی که در روز با آنها درگیر هست، آشنا میشود و هوش هیجانی در کودک تقویت میشود.
روش دوم) آموزش داستان نویسی با حدسیات در مورد آینده:
یک روش دیگر برای آموزش داستان نویسی برای کودکان تخیل پردازی اتفاقات در آینده هست. یعنی بجای اینکه کودک اتفاقاتی که در گذشته افتاده را بیان کند، بخواهید در مورد آینده صحبت کند. مثلا، “وقتی خانه مادر بزرگ رفتیم، دوست داری چه کارهایی انجام دهی؟ چه چیزی به مادر بزرگ بگویی؟ ”
روش سوم) داستان نویسی با نقاشی
یک روش برای ترغیب بچهها به داستان نویسی خصوصا کودکانی که سواد نوشتن ندارند، نقاشی کردن هست. از کودک بخواهید اتفاق و تجربه اخیری که داشته را نقاشی کند. مثلا گردشی که با مامان در پارک داشته را نقاشی بکشد. این نقاشی میتواند اینطوری باشد، ” دست در دست مامان زیر درختی نشسته یا عدهای اطراف آنها مشغول تاب بازی هستند ….”. بگذارید هر طور دوست دارد داستانش را نقاشی بکشد. مهم نیست نقاشی سادهای باشد یا نه با جزییات و نکات ریز … فقط هدف این هست که بچهها فکر کنند و افکارشان را بر روی کاغذ نقاشی کنند.
روش چهارم) داستان نویسی با خواندن قصههای مورد علاقه
برای بچههای خردسال و پیش دبستانی که دوست دارند، برای آنها قصه خوانده شود این روش خیلی جذاب هست. وقتی قصهای برای آنها میخوانید از بچهها بخواهید داستان را با شخصیتهای خیالی خودشان تعریف کنند و انتهای داستان را تغییر دهند. بعنوان مثال اگر در کتاب قصه مورد علاقهشان خرسی در جنگلی زندگی میکند از کودک بپرسید، ” فکر میکنی به جز خرس چه حیوان دیگری در جنگل هست؟ آنها چه شکلی هستند؟ اگر تو جای خرس داستان بودی آخر داستان چه میکردی؟ ”
بحث کردن در مورد عناصر مهمی که داستان را ساخته کمک میکند تا کودک با ساختار داستان نویسی آشنا شود. چه چیزی در ابتدا مهم هست؟ وسط داستان چه اتفاقی افتاد و چرا به انتها نیاز هست؟… همه این پرسشها و صحبت در مورد آنها تفکر خلاق در کودکان تقویت میکند.
روش پنجم) نمایش بازی کردن قبل از نوشتن داستان
بازی کردن نقشهای یک داستان قبل از نوشتن داستان یک جرقه داستان پردازی هست. خصوصا برای بچههای مدرسهای شاید بجای اینکه از آنها بخواهیم بنشینند و یک برگه کاغذ سفید دستشان بدهیم تا شروه به داستان نویسی کنند، بهتر هست ابتدا صحنههایی را بصورت نمایش اجرا کنیم و بعد کودک آنچه دیده را روی کاغذ بیاورد و با تخیلاتش اضافه و کم کند.
چند نکته برای آموزش داستان نویسی کودکان :
در داستان نویسی با پرسیدن سوالات سعی کنید روند قصه را به جلو پیش ببرید. مثلا سوالاتی از این قبیل داشته باشید:
- قهرمان قصه انسان هست یا حیوان؟ یا حتی اشیاء و وسایل میتوانند قهرمان قصه باشند.
- شخصیتهای دیگری هم داستان دارد؟ هر کدام چه میکنند؟
- چه اتفاقاتی برای شخصیت داستان میافتد؟ چه کارهایی میکند؟ و داستان چطور تمام میشود؟
- چهارشنبه ۹ اسفند ۹۶