به نام ایزد جان افرین
1 : هدف تکلیف
در ابتدا این نکته در هنگام ارائه تکلیف به دانش اموزان مد نظر قرار گیرد که هدف از این تکلیف چیست ؟ چرا که بسیاری از معلم های عزیز به این نکته توجهی ندارند که تکلیف شب باید با نیاز و تفاوت های فردی همخوانی داشته باشد و اگر غیر از این باشد پر واضح است که دانش اموز زرنگ را خسته و دانش اموز معمولی و متوسط را بی انگیزه می کند پس معلم تا می تواند باید برای هر دانش اموز تکلیف جداگانه ای در نظر بگیرد ، گرچه می دانم که در کلاس های بعضا 36 دانش اموزی که اکنون شاهد ان هستیم این کار از حیطه عمل خارج است و معلم در این زمینه چاره ای جز تکالیف یکسان ندارد ولی سعی بر هر چه جذاب و فراگیر تر کردن تکلیف هنر معلم عزیز را می رساند
2: مقدار تکلیف شب
با بررسی ها و تجربه هایی که حاصل شده و با نیم نگاهی به آموزش و پرورش های موفق دنیا این نتیجه برای ما قابل شهود است که کیفیت تکالیف شب بر کمیت ان پیروز است و معلم عزیز باید توجه داشته باشد که به عنوان مثال حداکثر تکلیف شب برای یک دانش اموز در پایه اول یک صفحه است و چنانچه بیشتر از این مقدار تکالیف ارائه شود به تعداد صفحاتی که بیشتر می شود ما از هدف آموزش و پرورش فاصله میگیرم و این مورد شدنی و قابل اجرا در مدارس می باشد و معلم محترم گمان نبرد که تکلیف کم یادگیری را کاهش می دهد بلکه به این نکته نیز عنایت داشته باشید که با توجه به تحقیقات صورت گرفته تکالیف زیاد در دانش اموزان باعث بروز بیماری هایی از قبیل استرس ، شب ادراری و .. شده و فرزندانی دروغگو و مضطرب به بار می اورد.
3:سیاست های تشویقی
هر چیزی برای تقویت نیازمند تشویق است و تکلیف شب نیز از این قاعده مستثنی نیست
چه بسا اندک یادداشتی که معلم پایین برگه ی مشق دانش اموز می نویسد تاثیری بسیار زیاد بر دانش اموز گذاشته و از فرصت های مناسب است که معلم می تواند به کمک ان دانش اموز را به سوی هدف معین هدایت کند
از سوی دیگر چنانچه دانش اموز تکلیف بنویسد و با بی توجهی و عدم بازدید معلم مواجه شود در دراز مدت سبب بی توجهی و بی اعتمادی دانش اموز به سخن معلم و از بین رفتن انگیزه وی می شود پس پیشنهاد این است که حتما تکالیف دانش اموزان را در همان روز نخست به هر نحو و برنامه ریزی که مد نظر است حداقل نیم نگاهی داشته باشید و یادداشتی هر چند کوچک از جهت برانگیختن انگیزه و وفای عهد بر دفتر مشق دانش اموز به یادگار بگذارید.
4: مقدار تکلیف شب به تفکیک پایه (پیشنهادی)
پایه اول : بهترین حالت 1 صفحه در هر روز و 3 صفحه در تعطیلات پایان هفته
پایه دوم : بهترین حالت 1 صفحه در هر روز و 4 صفحه در تعطیلات پایان هفته
پایه سوم : بهترین حالت 1 صفحه در هر روز و 4 صفحه در تعطیلات پایان هفته
پایه چهارم:بهترین حالت 2 صفحه در هر روز و 5 صفحه در تعطیلات پایان هفته
پایه پنجم :بهترین حالت 2 صفحه در هر روز و 6 صفحه در تعطیلات پایان هفته
پایه ششم:بهترین حالت 2 صفحه در هر روز و 6 صفحه در تعطیلات پایان هفته
در تعطیلات تقویمی مانند شهادت ها و ولادت ها و ... به نظر بنده یک استراحت دادن به دانش اموزان خالی از لطف نیست چراکه هدف نهایی اموزش و پرورش تربیت شهروند مطلوب است و شهروند مطلوب نیازمند این است که در این سن وقتی هم برای بازی داشته باشد و در کنار خانواده و جامعه زندگی کند و یاد بگیرد.
در پایان این شعار همیشه موقع تکالیف دادن را به یاد داشته باشید : لطفا کودکی فرزندان را در دوره ابتدایی قربانی تکالیف سنگین نکنیم ، کودک نیاز دارد که در این دوره بازی کند و چه زیبا می گوید ویگوتسکی که نسبت بازی به یادگیری مساوی نسبت آموزش به یادگیری است.
موفق و موید باشید
- يكشنبه ۱۹ شهریور ۹۶